Geschenkpakketten 2012/2013
Alternatieve Kadobon nieuwsbrief
Alternatieve Kadobon online kopen

Tips voor lekker eten ondanks allergie en intolerantie

De tips om lekker te eten ondanks (of dankzij) je allergie komen van ervaringsdeskundige Margo Ruiter.
Ze zijn geschikt voor een ieder die gezond(er) wil eten en helemaal  voor mensen met allergieën en intoleranties.

De diagnose: je hebt een voedsel allergie / intolerantie.
Het kan als een klap in je gezicht voelen. Het kan ook opluchting zijn.Je krijgt in ieder geval te horen wat je niet mag eten. Wat nu?

Weet, het is een intensieve weg om je voedingspatroon aan te passen.
Het is niet alleen om verbindingen (gewoonten) in de hersenen te veranderen. Het aanpassingsproces is in de basis een complexe structuur op zielenniveau die ontsluierd mag gaan worden. Voeding is immers de basis van je bestaan: zonder voeding, geen 'ik ben'.

Een serie blogs over allergieën
Margo publiceert binnenkort via de Alternatieve Kadobon een serie blogs over allergieën.
Deel I is al uit en kun je hier lezen.

Maar nu de tips:

Tip 1: Ga terug naar de basis. Koop zo puur mogelijk voedsel. Verse groenten. Pure granen. Niet voorbewerkt of klaargemaakt.

Tip 2: Lees elk etiket. Hoe minder ingrediënten hoe beter. Alles wat je zelf niet in een gerecht zou stoppen, hoeft er dus ook niet in te zitten.

Tip 3: Koop kookboeken en lees. Hoe worden gerechten opgebouwd? Hoe worden sauzen gemaakt? Kookkennis is waardevol.

Tip 4: Elke maaltijd heeft 3 aspecten: groenten, granen/aardappelen/pasta en bonen. In de verhouding 1/3 1/3 1/3.

Vis of vlees kan je enkele malen per week nemen. Maar alle dierlijke producten verhogen cholesterol en zijn uiteindelijk dus slecht voor hart en bloedvaten. ‘Heilige’ Boontjes daarentegen zitten vol met vezels, mineralen, calcium, kalium en magnesium en boordevol anti-oxidanten. Dé vergeten voeding in Nederland!

Tip 5: Variatie is belangrijk. Niet bij elke maaltijd tarwe. Niet bij elke maaltijd melk. Eenzijdige voeding staat gelijk met ondervoeding. Het is heel slim om (zelfs zonder allergie) soms boekweit noedels, rijstpasta of mais-spaghetti of een cake van boekweitmeel te eten, ipv altijd maar die tarwe.

So far, so good. Deze tips zijn nuttig voor iedereen.
Je hoeft niet allergisch of intolerant te zijn om bewust met je voeding om te gaan. Dus echt gek is dit lijstje nog niet. Dan verder met wat specifiekere tips:

Tip 6

Afhankelijk van de allergie of intolerantie: wat vervang je waarmee?
- Tarwe vervang je door spelt.
- Glutengranen door een combinatie: meel: boekweit, rijst, mais en kleefmeel:
 
aardappelzetmeel, maiszetmeel (maizena), ketanmeel of tapioca.
- Melk (koe of geit) met sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk.
- Suiker door honing, agavesiroop, maisstroop, rijststroop, ahornsiroop (ga geen chemische
  suikers gebruiken als je gevoelig bent! Dan kan je beter suiker blijven eten)
- Boter / roomboter door plantaardige boter: let op! Niet alle margarines waarop staat
  plantaardig zijn zonder melkproducten! Lees het etiket en vaar niet op de automatische
  piloot!
- Bakpoeder door wijnsteenbakpoeder
- Gist door zuurdesem
- Champignons door tofu of tempé
- Couscous door quinoa.

Tip 7: Als je een gast krijgt en je wilt bakken, is de Mix-C van Schar heel handig. Deze vind je tegenwoordig zelfs bij de Albert Heijn. Of voor brood kan je ook kant-en-klaar mixen kopen. Werk schoon en zorg dat er geen kruisbestuiving plaats kan vinden.(dit kan fataal zijn voor mensen met een allergie). Wanneer je zelf allergieën of intoleranties hebt, dan is dit erg kostbaar. Ga zelf je mixen mengen.

Cakemix: zorg voor een verhouding 3/5 meel, 2/5 kleefmeel of zetmeel, en een aantal gram wijnsteenbakpoeder.

Broodmix: zorg voor eenzelfde verhouding van meelsoorten die je mag hebben, mét wijnsteenbakpoeder. Een beetje suiker doet wonderen voor de consistentie, het baksel wordt daardoor minder droog. Iets meer dan een theelepel voldoet al, dus je hoeft geen zoet brood te gaan bakken. Maar mocht je echt geen suiker willen, dan voeg je het niet toe. En dan nog een extra bindmiddel zoals: Xanthan Gom, of Guarpitmeel. Hier begint het eng te klinken, maar dat valt best mee, het zit in elk brood. Het is alleen niet makkelijk te krijgen, voor huishoudelijk gebruik. Kijk bij de natuurvoedingswinkel of reformwinkel, als het niet op het schap ligt, kunnen ze het vast wel voor je bestellen. Of je bestelt het via internet.

Succes met je Nieuwe Start!
En voor familie-van, en vrienden-van: heb begrip voor dit ingewikkelde proces. Een beetje steun kan veel verdriet en pijn verzachten!

Schrijf je NU in voor de nieuwsbrief van Margo Ruiter van Kleurgevoel en ontvang een GRATIS RECEPT voor Geweldig Glutenvrij brood!

alternatieve-kadobon-paars-horizontaal-web